تخطى إلى المحتوى الرئيسي
الأخلاقيات الإسلامية والرعاية الصحية للأطفال في عصر العلوم الوراثية
2022

الأخلاقيات الإسلامية والرعاية الصحية للأطفال في عصر العلوم الوراثية

محمد غالي, مها العاكوم, فوزان الكريع, مشاعل الشافعي, سامية أحمد العبد الله, خالد فخرو, توفيق بن عمران

كشفت التطوّرات التي تشهدها علوم الوراثة والجينوم عن بوارق أمل وفرص هائلة في تحسين صحة الأطفال والارتقاء بمستوى الرفاه العام لأسرهم وذويهم؛ إلا أن تلك الفرص غالبًا ما تأتي مقترنةً بجملة من الإشكالات والتحديات الأخلاقية المعقّدة التي ينبغي اعادة النظر فيها في ضوء المعتقدات الأخلاقية والدينية لدى العامّة. يُعنى هذا التقرير بتسليط الضوء على الإشكالات الأخلاقية التي نجمت عن إجراء أربعة أنواع رئيسة من الفحوصات الجينية؛ ألا وهي الفحص الجيني قبل الزواج، والفحص الجيني قبل زرع النطفة، والفحص الجيني قبل الولادة، والفحص الجيني لحديثي الولادة. فمنذ تسعينيات القرن المنصرم، انخرط علماء الشريعة وعلماء الطب الحيوي، بدعمٍ من المؤسسات الإسلامية الوطنية، في نقاشات مكثّفة بشأن النواحي الأخلاقية التي تكتنفها علوم الوراثة والجينوم، من بينها تلك الفحوصات آنفة الذكر. وعلى ذلك، تقوم التحليلات والخاتمة والتوصيات التي خلصت إليها هذه الدراسة على قراءة متفحّصة ناقدة لتلك النقاشات. وفي سبيل عملنا على وضع رؤية إسلامية بشأن أخلاقيات الطب الحيوي في سياقها الأشمل، فقد حرصنا كذلك على أن يتخلل هذه الدراسة مراجعة متمازجة الاختصاصات حول آخر ما وقفنا عليه من المعارف في مجال الطب الحيوي وما يتصل به من نقاشات أخلاقية على الصعيد العالمي.

ملخص تنفيذي

The genetic tests that can be performed before marriage, before implanting embryos, during pregnancy, or after birth have offered new opportunities to manage the risks of having children with genetic disorders and the associated financial and social burdens. Like other communities worldwide, many Muslims want to pursue the benefits of these tests but in a way that aligns with their religious beliefs and moral convictions. Since the beginning of the 1990s, Muslim religious scholars, in collaboration with biomedical scientists, have been examining the ethical questions surrounding genetic testing.

This report provides an analytical review of these decades-long Islamic bioethical deliberations. It provides a systematic overview of the Islamic perspectives on four main types of genetic testing: premarital; preimplantation; prenatal; and newborn.

Section 1 outlines the related biomedical aspects and key ethical questions, as highlighted in the international bioethical discourse. Section 2 is dedicated to analyzing the Islamic ethical perspectives and how they can be translated into actionable guidelines. Section 3 provides a number of conclusions and policy recommendations, which we hope will aid policymakers, care providers, and couples in navigating these issues from an Islamic ethics perspective.